En kærlig hilsen

Her i Corona tiden sender vi en stor kærlig hilsen til alle vores medlemmer.
Mange glæder sig til at komme tilbage til hverdagen. Og for mange kan den nuværende situation være en rigtig svær tid. Fællesskabet og nærværet er så vigtigt for os. Det bliver ekstra tydeligt, når vi skal værne om det ved at holde afstand til hinanden.
 
Vi glæder os utrolig meget til at slå dørene op igen. Indtil da har vi lavet en lille guide der måske kan hjælpe lidt, hvis man (eller én man kender) synes, at det er lige lovligt op ad bakke.
 
Hvis du synes det er særligt svært for tiden …:
 
·     Angst og bekymring kan nemt tage overhånd i en situation, der for alle er så ukendt. Hvis du føler dig bange/ked at det, og det bliver for dominerende, kan det være en god idé at følge nogle af disse råd, der kan afhjælpe/reducere de negative følelser: https://www.dr.dk/nyheder/indland/er-du-bekymret-eller-bange-her-er-seks-raad-mod-corona-angst

·     Husk på at den nuværende situation er en fase, som vi kommer til at kunne se tilbage på som en tid og et kapitel der var.
 
·     Hold fast i rutiner. Når hverdagen ikke er normal, kan det hjælpe at gøre normale ting. Prøv evt. og lav et lille skema eller en liste for dagen med nogle få overskuelige punkter/mål - evt. fordelt på morgen, formiddag, eftermiddag og aften.
 
·     Før dagbog: Noter fx 3 ting der har gjort dig glad i løbet af dagen eller den foregående dag; forårsvejr/solskin, tanken om mennesker du glæder dig til at se igen, et smukt stykke musik etc.
 
Eller 3 ting du vil dd.; fx at gå en tur, læse 1 kapitel i en bog eller ringe til en bekendt. Selvom det måske kan virke lidt fjollet, kan det føles godt at kunne sætte ”flueben” – det kan give en lyst til at gøre mere + en oplevelse af, at man får udrettet lidt og at dagene ikke flyder sammen.
 
Sæt små mål og lad være med at være hård ved dig selv, hvis du ikke synes, du får lavet så meget. Fokuser på de ting, du har gjort.
 
·     Bevægelse: Sørg for at bevæge dig lidt i løbet af dagen. Det er ikke vigtigt hvordan, men blot at der kommer lidt gang i kroppen – det har kæmpe stor betydning for vores humør! Sæt hellere små mål end at det bliver uoverskueligt. 2 x 10 min. kan gøre underværker. Det er ikke nødvendigt med særlige programmer. Bøj, stræk, dans lidt på stuegulvet.
 
·     Selvom vi skal holde afstand, er det enormt godt for krop og sjæl at få lidt frisk luft – helst hver dag. Så selvom du ikke har gøremål ude så kom gerne ud og gå en lille tur.
 
·     Det er vigtigt for menneskevæsener at lytte til andres stemmerog bruge sin egen. Det kan være hyggeligt med telefonsamtaler eller gåture i det fri (med god afstand). Men det kan også hjælpe at se film/serier, der gør dig i godt humør. Eller at høre lydbøger/podcasts (lydfortællinger). Og at synge for dig selv!

·     Vær god ved dig selv. Gør ting, du godt kan li'.

 

·     Har du brug for vejledning, råd eller nogen at tale med?

Så er der hjælp at hente ved nedenstående hotlines – med alt fra praktisk støtte og information til venlige lyttende ører:
 
CORONA-hjælpenetværket Røde Kors’ hver dag kl. 9-19. Tlf. 35 29 96 60  
Få hjælp til indkøb, hundeluftning, pakke- og medicinafhentning eller andre praktiske gøremål. Det er hjælp for dig, der føler dig i risiko for at blive smittet eller er i karantæne.
 
SENIORGUIDEN Røde Kors mandag til fredag kl. 9-15. Tlf. 69 15 71 57  
Her kan du få hjælp til at finde svar på forskellige spørgsmål og til at komme i kontakt  Røde Kors frivillige. De kan hjælpe dig med at finde en telefonven, der kan give mere tryghed i en vanskelig tid.
 
ÆLDRETELEFONEN mandag til fredag kl. 9-15. Tlf.  82 82 03 00
Her kan Ældre Sagen hjælpe dig med at få en telefonven. I beslutter selv, hvor længe og hvor tit I vil snakke sammen. Du behøver ikke være medlem af Ældre Sagen for at få en telefonven.
 
Få en ven på internettet
Få et digitalt ”besøg” af en frivillig besøgsven fra Røde Kors. Snak sammen om hvad I end har lyst til.Gå ind på hjemmesiden: www.Snaksammen.dk 

SUNDHEDSSTYRELSEN giver fortsat information om Coronavirus/COVID-19 på: https://www.sst.dk/da/Viden/Smitsomme-sygdomme/Smitsomme-sygdomme-A-AA/Coronavirus/Spoergsmaal-og-svar


- Husk at du ikke er alene om de følelser du har, fx at føle dig ensom.
Og at vi forhåbentligt inden alt for længe kan ses igen.